3 digitale systemen waar banken gebruik van maken

Banken zijn instituten die al sinds de renaissance een grote rol spelen in onze moderne samenleving. Desalniettemin zijn ook banken onderhevig aan de alsmaar sneller veranderende wereld om ons heen. Dus ook wanneer het gaat om een toenemende mate van digitalisering zien we dat de bankensector hier ook gebruik van maakt. In deze blog behandelen we een aantal digitale systemen die door banken in binnen- en buitenland inmiddels veelvuldig gebruikt worden.

CRM-systemen

Nagenoeg elke grotere organisatie maakt gebruik van een CRM-systeem. Een Customer Relation Management Systeem houdt de gegevens van klanten bij in een database die door middel van het systeem kan worden opgehaald. Als je je wel eens hebt afgevraagd hoe bijvoorbeeld de klantenservice van bepaalde bedrijven op basis van je achternaam en je postcode of geboortedatum meestal al een hele hoop informatie kunnen inzien, dan is dat omdat deze twee datapunten jouw profiel bij de klantenservice naar voren hebben gehaald. Op deze manier kunnen organisaties jouw sneller en beter van dienst zijn.

ERP-systemen

ERP-systemen worden toegepast door bedrijven die meerdere digitale systemen hebben die, in de eerste instantie, losstaand van elkaar opereren. Dat is niet altijd even eenvoudig. Niet alle programma’s kunnen in beginsel goed met elkaar communiceren. In dat geval biedt een ERP-systeem hier een uitkomst. Kijk voor een overzicht van diverse aanbieders van ERP-systemen op de website van www.erpoverzicht.nl.

Chatbots

Ten slotte is het, net als bij andere organisaties niet ongebruikelijk dat er klanten zijn met vragen of klachten. De ervaring leert dat 20% van de vragen 80% van de keren wordt gesteld. Daarom kan het erg helpen om, wanneer klanten contact opnemen met de klantenservice om antwoord te krijgen op hun vraag, dat een chatbot ze te hulp schiet en antwoord geeft op hun vraag. Dit scheelt weer in personeelskosten en is dan ook bij diverse bedrijven, waaronder dus ook banken, erg populair.